A modell szakma legfontosabb résztvevői

Forrás: Modellügynökség | 2015 október 11.

Rengeteg dolgot elárultunk már a modellekről, bemutattuk  a szakma legbefolyásosabb embereit és a legendás szupermodelleket, de eddig arról keveset beszéltünk, hogy kikkel is vannak munkakapcsolatban ezek a szépséges lányok és pontosan mi is az ő dolguk. Bármilyen meglepő, a modellkedés nem egyszemélyes, hanem igazi csapatmunka.  Kezdve attól, hogy a modellek mögött profi anyaügynökségnek és külföldi ügynökségeknek kell állnia, egészen addig, hogy egy kép megszületéséhez tucatnyi emberre van szükség. Ismerd meg a világunk legfontosabb résztvevőit!modell-szakma-résztvevői-cosmopolitan

Az anyaügynökség
Ők azok, akikkel legelőször leszerződsz, hogy személyes menedzsmentet biztosítva felépítsék a hazai és külföldi karrieredet. Az anyaügynökségen lesz egy direktor, a cég vezetője és az ő beosztottjai, a bookerek. A feladatuk, hogy felkészítsenek a különböző piacokra, kiajánljanak embereknek, akiknek és akikkel dolgozhatsz, leszervezik számodra a castingokat, fotózásokat, felügyelik a szerződéseidet, összeállítják a modellkönyvedet, a sedkártyádat és így tovább. A direktor kezében összpontosulnak a legfontosabb feladatok, de általában a bookerekkel vagy napi kapcsolatban. És hogy milyen egy jó booker? Csekkold le ezt a bejegyzést! Íme ügynökségünk vezetője, Fehér Orsi Axente Vanessával és Tombor Nellivel, na meg bookerünk, Huba Noémivel és Laurával:

modell-szakma-résztvevői-cosmopolitan

modell-szakma-résztvevői-cosmopolitan
A külföldi ügynökség
Ugyanúgy direktorból és bookerekből áll, mint az anyaügynökséged, csak sokkal többen vannak. Ez azért van, mert minden országba másik 20 nemzetiségű lány is érkezik folyamatosan.  Art departmentjük is van, ami külön foglalkozik például a képek beszerzésével és továbbküldésével. Velük az anyaügynökséged veszi fel a kapcsolatot, úgy, hogy kiajánl a neked legmegfelelőbb piacon az általuk ismert legjobb ügynökségeknek, a legfrissebb casting videóddal és polaroidokkal. Ha akarnak téged, akkor 1-2 hónapot fogsz kint tölteni náluk és lesz egy saját bookered, akihez bármikor olyan bizalommal fordulhatsz, mint az anyaügynöködhöz. Ők a saját elvárásaiknak megfelelően állítják majd össze a modellkönyvedet és a sedkártyádat is, tehát nem az otthonit fogod használni. Modellként rengeteg helyre el tudsz jutni, a legfontosabb városok New York, Párizs, Milánó, London, Tokió, de Miamiba, Bécsbe, Athénba, Isztambulba, Barcelonába, Stockholmba, Dubajba és Sydneybe is sokat utaznak a lányok. Kezdőknek pedig Szingapúr, Oszaka, Szöul, Kuala Lumpur, Tajpej és Peking a legideálisabb, mert ezeken a helyeken sokkal kisebb a verseny. A képen Barabás Henriettet láthatod Sydneyben, az ottani bookerével:

modell-szakma-résztvevői-cosmopolitan

A kliens
Vagyis az ügyfél, a megrendelő, aki megteremti a pénzkeretet és reklám, casting ügynökségeket kér fel  például az adott szezon kampányának megalkotására. Ők azok, akik összeállítják a koncepciót, felkutatják a fotóst, a beauty szekciót és persze a modelleket is a kliens jóváhagyásával. A kliens lehet divatház, magazin, webshop, vagy akár egy bevásárló központ is, de ők személyesen ritkán vesznek részt a munkafolyamatban. Persze ez direktben is működik, amikor maga a kliens keresi fel a helyi modellügynökségeket és a saját emberei nézik végig az összes lányt. A lényeg, hogy a munka végeztével a modelldíjat a kliens juttatja ez az adott ügynökségnek és ebből kerül levonásra az ügynökségi jutalék, amiről itt olvashatsz. Ezen a képen Axente Vanessa van a Calvin Klein tervezőjével, az amerikai Harper’s Bazaarban:

modell-szakma-résztvevői-cosmopolitan

A casting director
Ő az, aki felhívja a modellügynökségeket és elmondja, hogy milyen lányokra van szüksége, az ügynökök pedig elküldik a lányok sed kártyáit és portfólióit a kéréshez mérten. A divathetek előtt ez a küldés egyébként automatikusan történik, kérés nélkül. Először egyedül végezi a szűrést, majd mikor kiválasztotta a legjobbakat, újra felülvizsgálja a lányokat általában már a fotós, a reklámügynökség és a kliens jelenlétében. Tulajdonképpen ő határozza meg egy márka arcait és azt, hogy kiből lehet ismert modell. További feladatairól ebben a bejegyzésben olvashatsz.

modell-szakma-résztvevői-cosmopolitan

A fotós
Vannak szerződött, kirendelt és tesztfotósok is, de ezek a fogalmak itthon összemosódnak. Ez azért van, mert Magyarországon elég szűk körű a divatpiac, és aki tehetséges, azt magazinok is ugyanúgy felkérik, mint maguk az ügynökségek. Külföldön egy szerződött fotós majdnem hogy az egész folyamat csúcsán áll és szinte mindenbe beleszólhat, csak hogy tökéletesen teljesítse a kliens kérését, akinek valószínűleg ő a kedvence. Természetesen az ilyen neves fotósok már nem csinálnak teszteket, de erre is vannak külön emberek és egy kezdő lányt ugyanúgy tesztelnek, mint itthon.  Nagyon fontos, hogy modellként jó benyomást tegyél rá és megkedveljen, hogy minél több munkán veled akarjon majd együtt dolgozni. Profi fotósok nélkül nincsen modellkönyv sem, ezért meg kell becsülnünk a tehetséget. Jó tudni, hogy (ahogyan a következő emberkék), ők sem egyedül dolgoznak általában. Van asszisztensük, külön ember a retusálásra és a világításra, tehát ez a része is csapatmunka.

modell-szakma-résztvevői-cosmopolitan

A stylist
Aki az előre átbeszélt elképzelés és moodboard szerint összeállítja, vagy ő maga találja ki a szetteket a cipőktől kezdve a legkisebb kiegészítőkig. Sokszor a magazinok divatszerkesztője végzi ezt a munkát és asszisztensek segítenek neki a ruhák feladásában, gőzölésében, beszerzésében, szállításában és így tovább. Nagyon fontos a feladatuk, mivel sem a kliens, sem a fotós nem ért ahhoz, hogy a kollekció mely darabjai passzolnak pontosan össze, hogy melyik modellen mi áll jól és hogy hogyan lehet elérni a kívánt hatást. Ő az, aki meghatározza, hogy a következő szezonban mit fogunk hordani. Ha nincsen set designer a csapatban, aki berendezi a hátteret, akkor ez a feladat is a stylistokra hárul.

modell-szakma-résztvevői-cosmopolitan
A beauty szekció
Vagyis a sminkes, fodrász, manikűrös. Ha nem tesztfotózásról van szó, akkor érdemes tisztában lenni azzal, hogy nem az a feladatuk, hogy a legjobbat hozzák ki belőled, hanem hogy létrehozzák azt, amit a klienssel egyeztetett moodboardban kitaláltak. Talán azt hiszed, hogy az övék a legapróbb munka, de valójában modellként az időd nagy részét velük töltöd majd. Ők azok, akik új, meghatározó trendeket és technikákat találnak ki, amiket az egész világ követni fog. A képen például Kovalik Natasa, sminkmester és Telenkó Ábel, fodrász munkálkodik éppen a mi Borinkon:

modell-szakma-résztvevői-cosmopolitan

Blogleírás

A modellügynökség - www.cosmopolitan.hu kiemelt blogja "Hogy készül egy divatanyag? Milyen érzés végigvonulni New York, Párizs, Milánó kifutóin?