Kik dolgoznak a divatbemutatókon?

Forrás: Modellügynökség | 2015 szeptember 9.

Gondolkoztál már azon, hogy kikből áll az a több száz fős embersereg, amit a divatbemutatók színfalai mögött látsz mindig? A minden egyes modellre külön beosztott öltöztető és a smink haj szekció már biztosan ismerős számodra, de az óriási stábban bizony találni olyan szakembereket, akikről a legtöbbünknek fogalma sincs, hogy létezik. Ma megismertetjük veled a divathetek olyan állásait, amikről még tuti nem hallottál!

divatbemutató-fashion-show-modellügynökség-blog-cosmopolitan

1. Model caller: Ez a személy azon a helyen áll a bemutató ideje alatt, ahol a modellek a kifutóra lépnek a színfalak mögül. Felelős azért, hogy a modellek kifutóra vonulása gördülékenyen és pontosan haladjon.Ilyenkor a lányok már a szettek sorrendjében vannak felsorakozva, a model caller pedig képernyőn figyeli, hogy ki mikor indulhat el, és név szerint szólítja őket a kellő pillanatban.

divatbemutató-fashion-show-modellügynökség-blog-cosmopolitan

2. Sound designer: Legyen az élő zenekar vagy előre elkészített mix, minden divatbemutató alatt zene dübörög. Erre nem csak azért van szükség, hogy a modellek ütemre tudjanak lépni, hiszen a közönségre is óriási hatást gyakorol, így jobban átérzik a kollekció mondanivalóját. A hang designer feladata, hogy az adott kollekció hangulatát a tervező ízlése szerint komponálja meg zene formájában.

divatbemutató-fashion-show-modellügynökség-blog-cosmopolitan

3. Show stylist: Nem összekeverendő sem a designer, sem az öltöztetők feladatával. A bemutatók stylistja ugyanúgy részt vesz az esemény kidolgozásában, a modellek és a helyszín kiválasztásában, plusz a médiával való kommunikációban, mint mondjuk egy producer. Segít a színpadkép és a koncepció kialakításában, összeválogatja a kollekció legjobb, egymáshoz illő ruháit és kiegészítőit, gondoskodik arról, hogy minden modellre tökéletesen passzoljanak a ruhák, mindezt sokszor úgy, hogy a kollekció még nincs is készen. Ezeken kívül konzultál a DJ-vel a zenét illetően és a beauty szekciót is irányítja.

divatbemutató-fashion-show-modellügynökség-blog-cosmopolitan

4. Runway choreographer: A kifutón való járás sokkal bonyolultabb, mint amilyennek tűnik, ugyanis több tervezést igényel annál, mint hogy a modellek le-föl sétáljanak. A bemutatók koreográfusai az adott kollekció és annak zenei aláfestése szerint testre szabják a modellek viselkedését, testbeszédét, arckifejezését és ha szükséges, a táncmozdulataikat is. Mivel minden kifutó, hanganyag és kollekció máshogy néz ki, nincs két egyforma koreográfia.

divatbemutató-fashion-show-modellügynökség-blog-cosmopolitan

5. Fashion florist: A divatvilág szorgosan dolgozó virágkötői. Amikor egy bemutatón olyan díszletet látsz, amiben növényi elemek szerepelnek, biztos lehetsz benne, hogy a csokrokat nem a rétről hordták össze a stáb tagjai. Ezek a profi virágkötők a legdöbbenetesebb módon képesek feltölteni egy díszletet növényekkel, gondolj csak Jil Sander virágos üvegdobozaira vagy a Dior gyönyörű élő virágokkal díszített falaira, amik közt a legnagyobb szupermodellek sétálhatnak.

divatbemutató-fashion-show-modellügynökség-blog-cosmopolitan

6. Head dresser:  Lehet, hogy nem hangzik úgy, de az öltöztetők vezetője az egyik legfontosabb szerepet tölti be a produkció során. Amellett, hogy az öltöztető csapatot koordinálja, a modelleket is irányítja, hogy megfelelő időben, öltözékben és helyen legyenek a kifutóra készen. Minden egyes lookot, modellt és ezeknek sorrendjét pontosan fejben kell tartania, ugyanis két ruhaváltás közt nincs idő szünetre, a show-nak folyamatosan tovább kell haladnia.

divatbemutató-fashion-show-modellügynökség-blog-cosmopolitan

7. Fashion scenographer:  A divatiparban dolgozó díszlettervezők feladata nem csupán abból áll, hogy színesre festenek egy hátteret. Felügyelik az egész élmény és helyszín kidolgozását a zenétől kezdve a világosításon át egészen a díszletekig és a kifutó elrendezéséig. A tervezők általában olyan profikat keresnek, akik otthonosan mozognak a színházi, táncos és élő előadások terén, így minden szélsőséges témát össze tudnak hozatni, legyen szó kaszinóról, lángoló autóroncsokról, focipályáról, dzsungelről vagy cirkuszról. A képen például Tommy Hilfiger New York-i „strandját” láthatod:

divatbemutató-fashion-show-modellügynökség-blog-cosmopolitan

8. Show producer:  Az a személy, aki zseniális rendezői képességével valóra váltja a tervező összes elképzelését. Lehet, hogy egy bemutató maximum 10 percig tart, de a producerek már fél évvel előtte elkezdenek dolgozni a legkisebb részleteken is. A lista nagyon hosszú, de kiemelünk pár dolgot a feladatai közül: részt vesz a modellek és azok sorrendjének kiválasztásában, megszervezi a személyzetet, az ülőhelyek elrendezését, a világítást, a meghívók kiküldését és a show rögzítését. A médiával, fotósokkal és PR cégekkel is ő foglalkozik, sőt még adminisztratív munkából is jut neki bőven, hiszen felelős azért is, hogy minden szerződés rendben legyen, és mindenki időben megkapja a fizetését. Nélküle valószínűleg sosem tudna összeállni egy sikeres bemutató.

divatbemutató-fashion-show-modellügynökség-blog-cosmopolitan

Ugye, hogy nem is olyan egyszerű létrehozni egy divatbemutatót?

  1. ajnár imre
    on

    Szerintem a modellek díjazásáról kéne írni amiről nem sokat tudni itthon sem.Mennyi egy kampányfotózás,vagy egy katalógusé?Mennyit kapnak egy bemutatóért?vagy egy editorialért a Vogueban vagy máshol?tabutéma hogy erről senki nem beszél?Egyre több híres modellünk van szerintem ez is érdekli az embereket nem?

    • birtab
      on

      Kedves Imre! Nem kifejezetten számít tabu témának, de mi nem szeretünk mások zsebében turkálni, ahogy azt se szeretjük, ha a miénkben teszik ezt, ezért szinte ez az egyetlen téma, amiről sosem beszélünk. Úgy gondoljuk, hogy elég büszkének lennünk az elért sikerekre, de annyit elárulhatunk, hogy a világ legjobban kereső szupermodelljei jelenleg 3,5 és 44 millió dollár közti bevétellel számolnak évente.

Blogleírás

A modellügynökség - www.cosmopolitan.hu kiemelt blogja "Hogy készül egy divatanyag? Milyen érzés végigvonulni New York, Párizs, Milánó kifutóin?