Híres casting directorok – 4. rész

Forrás: Modellügynökség | 2015 október 10.

A casting director az a személy, aki a válogatást felügyelve a designer ízlése alapján választja ki a legkiemelkedőbb lányokat, akik ha elég ügyesek, később nem csak az adott márka kifutóján, hanem akár kampányában is szerepelhetnek. Erről a korántsem egyszerű és felelősségteljes munkáról keveset hallani, ezért ideje, hogy rájuk is felhívjuk a figyelmet. A legtöbbször ezeken az embereken múlik, hogy világsztár lesz-e egy vidéki kislányból, ugyanis nem úgy működik, hogy például Doutzen Kroes besétál a tervezőhöz, hogy szeretne szerepelni a reklámjában.

híres-casting-direktorok-cosmopolitan

Mai bejegyzésünkben a szakma egyik legrégebbi motorosának munkájába avatunk be. James Scully több mint 30 éve válogat Axente Vanessához hasonlóan kezdőből szupermodellé váló lányokat olyan showkra, mint Lanvin, Nina Ricci, Oscar de la Renta, Stella McCartney, Tom Ford és Victoria Beckham. A Modellügynökség blogból bizonyára kiderült már számodra, hogy ebben az iparban is mindenért keményen meg kell dolgozni. De vajon hogyan jutott ilyen pozícióba James, miként definiálja a saját feladatát, miben különbözik a mostani helyzet a 15 évvel korábbitól és mi a kulcs szerinte a sikerhez? Tarts velünk és mindent megtudhatsz!

híres-casting-direktorok-cosmopolitan

„Nem igazán tudom honnan jött ez az egész, azt hiszem erre születtem. Már a suliban is divatfigurákat rajzoltam és mindig felnéztem a nővéremre, akit annyira érdekeltek a ruhák, hogy elkészíttette magának a Cosmopolitan címlapjain láthatóakat. Az első meghatározó élményem az volt, mikor megláttam Yves Saint Laurent orosz kollekcióját színesbőrű modellekkel. Onnantól kezdve tudtam, hogy ki kell törnöm az ír kisfalumból, hogy ehhez a világhoz tartozhassak. Az egyetem alatt egy áruházban dolgoztam, mikor megláttam egy felhívást, hogy Bergdorf Goodman bemutatójához öltöztetőt keresnek. Karl Lagerfeld első haute couture kollekcióját mutatják be a Chanelnek és mint kiderült, a későbbi kampánysztárokat öltöztethettem. Az egész olyan volt nekem, mint egy filmpremier és azonnal a hatása alá kerültem.  Az 1980-as években Goodman legendás bemutatókat szervezett, így dolgozhattam Christian Lacroix, Fendi és Jean Paul Gaulrier showján is. Ezeket a világ legjobb PR ügynöksége szervezte, aki a legjelentősebb amerikai bemutatókat is csinálta. Felvettek afféle szaladgálós kifutófiúnak, majd később az alap csapat tagja lettem. Miután elvégeztem az egyetemet, a Charivari női szekciójának merchandising igazgatója lettem, ennek segítségével a backstageből már az első sorba kerültem. 8 év után elkezdtek hiányozni a bemutatók és felkerestem Kevin Krier divatproducert. Néhány esemény után már fel is kért, hogy dolgozzak neki. 1993-ban még nem igazán létezett a casting director fogalma, az egész showt neked kellett összehoznod, a casting csak egy kis része volt a munkának. Ahogy Krier cége egyre nagyobbra nőtte ki magát, olyan klienseink lettek, akikkel a mai napig együtt dolgozok. Azt hiszem azokban az években kerültem fel igazán a térképre, mikor Tom Ford Guccinak és Yves Saint Laurentnek tervezett. 1999-ben új kihívásokra vágytam a kamerák mögött és a Harper’s Bazaar booking felelőse lettem. Két év után azonban Tom Ford felkért, hogy térjek vissza hozzá és innentől kezdve már saját magam castingoltam. Amikor Tom otthagyta a Guccit, azt hittem én is felhagyok az egésszel, de Stella McCartney és Derek Lam felkért, hogy velük folytassam tovább. Ettől a perctől kezdve hivatalosan is bekerültem a bizniszbe. Nem sokkal ezután szabadúszó lettem, tehát ennyit a korai nyugdíjazásról!

híres-casting-direktorok-cosmopolitan

15 évvel ezelőtt a tervezők saját maguk csinálták a showkat, asszisztencia és stylistok nélkül. Nem vagyok benne biztos, hogy ez így feltétlenül jobb, de a vállalatok hatalmasra növekedésével megnőtt a stylistok szerepe is. Számomra a bemutatók  mindig is olyanok voltak, mint egy színházi előadás. Olyan sok részből tevődik össze az egész…a modellek életre keltik a ruhákat és karaktert adnak nekik, ott van a zene hangulata és a tökéletes időzítés, stb. Azt hiszem manapság sok stylistból hiányzik az efféle teátrális érzék, mert nem voltak még jelen, amikor a showk igazi előadások voltak. Ezt az elemet kiveszik a produkcióból, hogy menő és modern legyen és sokszor az összes showjuk ugyanolyan lesz. Azt hiszem a divatban dolgozók manapság elfelejtik, hogy egy nagyobb képlet részesei. A cél az, hogy ezek a fotók bejárják a világot és az átlagemberek is azonosulni tudjanak a márkával. Kevin Krier mindig azt mondta: „Egy nagyszerű show szupermodellekkel eltereli a figyelmet egy rossz kollekcióról, de egy jó kollekció unalmas bemutatóval és lányokkal pazarlás.” Az internet felfedezésével és a kelet-európai és orosz határok megnyitásával a modellek átlagos kora 18-ról 15-re csökkent. Nekem személy szerint gondot okoz, hogy egy tinit kérjek fel egy felnőtt nő munkájára. Szerintem sokszor nem elég felkészültek szellemileg és fizikailag a szakma rigolyáira. Nagyon hiányoznak a modelles címlapok is. Tudom, hogy a magazinoknak szükségük van celebekre, de ők egy divatimádónak nem valami inspirálóak. Amikor modellt látok címlapon, mindig abban reménykedek, hogy nem ez lesz az utolsó és ez az, ami reményt ad nekem a munkám tovább folytatására.

híres-casting-direktorok-cosmopolitan

A feladatom az, hogy amikor felbérel egy tervező, meg tudjam találni a márka adott imidzséhez illő modellt. Tulajdonképpen az egész a lányok tömeges castingolásával kezdődik, majd az egész leszűkül 40-60 modellre, utána pedig csak a 20-30 legjobbat mutatjuk majd be a designernek, attól függően, hogy hány outfit lesz  a bemutatón. A szeptemberi showkra augusztusban kezdek el felkészülni, ilyenkor már minden ügynökségnek megvannak a show packagei, ezeken egyesével átfutok és egy listát csinálok azokról a modellekről, akiket meg akarok nézni. Miután mindenkit megnéztem és lefotóztam, kiválasztok egy potenciális csoportot közülük minden kliensemnek és miután már a megrendelők is látták a modelleket, véglegesítjük a listát és felkészülünk a fittingre. A londoni bemutatókat például New Yorkból intézzük, mert a lányok az itteni showk végeztével rögtön az angol backstage-ekbe repülnek, utána van egy hetem Párizsra. Ez mind nagyon egyszerűnek hangzik, de egyáltalán nem az. A modellel való találkozás és a showra való bookolás közt rengeteg találkozószervezés és üzleti tárgyalás van és néha más kliensekkel is fel kell venned a harcot a modelled exkluzívitásáért, vagy egyáltalán idejéért.

[youtube 1FmrI75yt7g nolink]

Ez a munka nem egy modell lebookolásáról szól. Arról van szó, hogy a saját és jövendőbeli klienseink látásmódját is folyamatosan fejleszteni kell. Egy casting directornak a legfontosabb, hogy ragaszkodjon ahhoz, amiben hisz. Nem szabad engedni, hogy a szépségről alkotott képünket befolyásolják azzal, hogy most mi a legtrendibb. A másik: akkor is tisztességesnek kell maradni, ha maga a helyzet nem az, gonoszsággal sehova sem jut az ember. Ennek a szakmának a lényege, hogy nem is kell feltétlenül munkaként felfogni, annyira szórakoztató nekem, a klienseimnek és a modelleknek is. Azt hiszem az a legizgalmasabb és legkreatívabb része a munkámnak, hogy személyre szabottan válogatok minden egyes kliensnek, így lehetőségem van különböző karakterek összeválogatására. Herrerának például olyanokat keresek, akik nyugodtak és előkelőek, Derek Lamnak pedig szexisebbeket és érzékiebbeket. Én hiszek abban, hogy az egész egy nagy színház és nem kell mindenhova ugyanolyan típusú lányokat beválogatni. Szerintem attól lesz nagyszerű egy modell, hogy képes mindenkinek más oldaláról bemutatkozni. Én igazából már akkor tudom egy lányról, hogy érdekes-e, vagy sem, mikor belép az ajtón. Az első benyomás persze a showkártyája lesz, de vannak akik sokkal jobban, vagy rosszabbul néznek ki a képeikhez képest. Egy modell legyen magabiztos, mert ha nincs elég önbizalma, nem áll készen a szezonra. Ha valakiben meglátom azt a bizonyos pluszt, az általában átmegy az egész szűrés folyamatán.”

híres-casting-direktorok-cosmopolitan

híres-casting-direktorok-cosmopolitan

híres-casting-direktorok-cosmopolitan

híres-casting-direktorok-cosmopolitan

Blogleírás

A modellügynökség - www.cosmopolitan.hu kiemelt blogja "Hogy készül egy divatanyag? Milyen érzés végigvonulni New York, Párizs, Milánó kifutóin?